הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

איך מושכים כספי פיצויים מקרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים

הרשי לי לפתוח בהבעת דעתי האישית: אם את לא חייבת למשוך אל תמשכי. תוהה לעצמך מה זה "חייבת"? רעבה לאוכל, נושים מתדפקים על דלתך, טיפול רפואי. מאידך אם חפצה נפשך בשדרוג רכב, חופשה חלומית, עגילי יהלום, שיפוץ מטבח – תתאפקי. בגיל 70 המטבח היפה יהיה חסר שימוש אם לא יהיה לך מספיק כסף למלא אותו באוכל..

למה לא למשוך?

שתי סיבות עיקריות:

  1. רכיב הפיצויים הוא בערך שליש מחיסכון הפנסיה שלך. זה אומר שפדיון הרכיב הזה מקטין בבת אחת את הפנסיה שלך בשליש. הפנסיות הצוברות של הדור שלנו, נמוכות משמעותית מהפנסיות הותיקות והתקציביות שהורינו מקבלים וכל הקטנה משמעותית של הסכום פוגעת משמעותית בעתיד שלנו.
  2. על פדיון כספי פיצויים את עשויה לשלם מס היום בעוד שלו היית ממתינה עד לגיל הפנסיה למועד שבו החיסכון הופך לתשלום פנסיה חודשי לא היית משלמת מס על הכסף או שהיית משלמת מס הרבה יותר נמוך.
  3. המשיכה היום עשויה להגדיל גם את שיעור המס שיגבה ממך בעתיד כשתמירי את הסכום הצבור בחשבון לפנסיה חודשית.
    למה? משום שלפי החלטת רשות המיסים אחד הפרמטרים לפטור ממס על תשלום פנסיה הוא שלא פדית במשך 32(!) שנים שקדמו למועד הפרישה מענקי פיצויים. כלומר אם פדית היום כספי פיצויים פטורים ממס את עשויה לשלם על זה מס בעתיד.

בכל הנוגע למס הכנסה עמדתי ברורה: Fuck the IRS או בעברית פשוטה:

למה לשלם אם אפשר שלא?

משיכת-כספי-פיצויים

אם בכל זאת החלטת לפדות את הכספים מרכיב הפיצויים, מספר דברים חשובים שעלייך לדעת:

  1. לפי החוק אפשר לפדות כספי פיצויים רק אם סיימת לעבוד אצל המעסיק. לכן, אפילו אם המעסיק נותן לך מכתב שבו הוא מצהיר שהוא מאשר לך לפדות, כל עוד לא סיימת את עבודתך אצלו, לא תוכלי לבצע את המשיכה.
  2. במרבית המקרים, את כנראה זכאית לכספי רכיב הפיצויים גם אם עזבת את העבודה ביוזמתך. בכל מקרה, לצורך הפדיון תתבקשי להציג מכתב שחרור מהמעסיק – מכתב שמופנה לקופת הגמל שבו המעסיק מצהיר שהוא מעביר לך את הבעלות ברכיב הפיצויים. (הדרישה הזאת השתנתה בשנת 2018. כדי לקרוא על תיקון 21 לחוק הפיקוח על שירותים פינסיים בנוגע למשיכת כספי פיצויים, כנסו לקישור הזה)
  3. אם את לא רוצה שינכו לך מס מהכספים (עד 48%), את צריכה להגיע מוכנה עם טופס 161 (שהמעסיק נותן לך) או אישור מפקיד שומה שבו כתוב מה שיעור המס שצריך לנכות. אם לא תביאי אישור פקיד שומה או טופס 161 סביר להניח שינכו לך באופן אוטומטי את המס ואם מגיע לך החזר תצטרכי לדרוש אותו מרשות המיסים.
  4. בשביל לפדות את כספי הפיצויים תתבקשי למלא טופס בקשה. שימי לב למלא את כל הסעיפים ובעיקר לסמן בטופס מה בדיוק את מבקשת לפדות: האם את כל הכספים בחשבון, את כל כספי הפיצויים, כספי פיצויים של מעסיק מסוים וכיו"ב.

אם יש לך שאלות את מוזמנת להעלות אותן כאן בתגובות ואני מבטיחה להשיב לכולן כמה שיותר מהר.

אהבתם? אשמח אם תשתפו

14 תגובות

  1. גיא הגב

    היי.
    התפטרתי לאחר 4 שנים. אני מעוניין לפדות את כספי הפיצויים מקופת הפנסיה.
    הדבר היחידי שלא הבנתי, למה אני בעצם מבקש אישור מהמעסיק לפדות את הכספים הללו? הם לא אמורים להיות שלי?

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      היי. לפני שנה חל שינוי בחוק פיצויי פיטורים. אם עוד לא עברו 4 חודשים ממועד שהתפטרת, בשביל למשוך את הכסף אתה צריך אישור מהמעסיק. אם עברו 4 חודשים והמעסיק לא הציג פסק דין של בית דין לעבודה שמצהיר שאין זכאות לכספי פיצויים, אז אתה יכול למשוך את הכסף גם בלי אישור המעסיק.
      ושיהיה בהצלחה!

  2. זויה הגב

    במידה ועזבתי את העבודה מיוזמתי, אחרי ותק של מעל לשנה. האם אוכל למשוך את הפיצוים? יכול להיות שהם לא יסכימו לתת מכתב שחרור…האם זה חוקי?

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      היי זויה. עד לאחרונה כדי לקבל את פיצויי הפיטורים היה צריך מכתב שחרור מהמעסיק אבל ממש לאחרונה השתנה החוק וברירת המחדל היא שעובד שסיים יכול לא צריך מכתב והוא יכול למשוך את הכספים (יש כמה תנאים שצריכים להתקיים כדי שזה יקרה) ואם המעסיק רוצה למנוע את משיכת כספי הפיצויים, הוא צריך לפנות לבית הדין ולא יכול סתם להתנגד.

  3. צעירה הגב

    היי,
    האם עליי לבקש מכתב שחרור קרן כספי פיצויים מהמעסיק בסיום עבודתי אצלו, גם אם כרגע אני לא מתכננת למשוך את הכסף?
    כד שיהיה להמשך.. או שאין צורך?
    כלומר, ברגע שאני מבקשת מהמעסיק את המכתב הזה, זה יוצר רושם אצל חברת הפנסיה שאני רוצה למשוך את הכספים או שהם לא יכולים לעשות כלום עד שלא אמלא טפסים נוספים נדרשים?
    תודה!

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      היי. קודם כל תנאי לזכאות לכספי פיצויים הוא סיום יחסי עובד מעביד. אם את עדיין עובדת אצלו, אז הכספים עוד לא נחשבים "שלך". עם סיום העסקה, תוכלי למשוך את כספי רכיב הפיצויים גם בלי מכתב ממנו, אם יחלפו ארבעה חודשים ממועד סיום עבודתך ובהנחה שהמעסיק לא פנה לבית הדין כדי למנוע ממך לקבל את הכספים האלו.

  4. צבי הגב

    בס"ד
    אם עובד שעזה מקום עבודה לפני 3 שנים רוצה לפדות רק חצי מכספי הפיצויים (יש 161 עם פטור), האם חברת הפנסיה יכולה להגביל שהמשיכה תהיה או את כל כספי הפיצויים או כלום?

    תודה מראש

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      עקרונית אתה יכול לפדות רק חלק אבל ההתחשבנות במס במקרה כזה תהיה על כל הסכום, גם אם משכת חלק קטן.

  5. זהרה אלהואשלה הגב

    אני מחכה משלוש שנים לקבל לכסף שלי מהראל ושלחתי לכם כל הדוחות ומכתב מהמעסיק

  6. דודו הגב

    אז לא הבנתי ..איך באמת מושכים ,למי ניגשים ??

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      היי דודו. אם אתה רוצה למשוך אתה צריך למלא טפסים של חברת הביטוח ולהעביר להם. עד כמה שאני יודעת, אצל רוב החברות ניתן לעשות את זה מהאתר שלהם. לטופס הבקשה צריך לצרף אישור מעסיק על שחרור כספי הפיצויים, טופס 161 מהמעסיק או אישור פקיד שומה שמתייחס לגובה המס שלך, צילום תעודת זהות ואסמכתא על פרטי חשבון הבנק שלך. אלו מסמכים שמשותפים לכולם אבל יש חברות שיש להן דרישותנוספות ומצד שני, אם מדובר בסכום מאוד נמוך, יש חברות שמוותרות על החלק מהמסכים האלה.

  7. הדס פרידמן הגב

    אם המעסיק נחמד ונותן פיצויים נוספים על הפיצויים הרגילים. האם גם עליהם משלמים מס?

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      עקרונית כל הכנסה ממעסיק חייבת במס בשיעור כזה או אחר.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן