הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

קופת גמל להשקעה ולמה היא בדיוק כמו השמלה השחורה הקטנה

אם תהיתן מדוע הוחלפו לאחרונה שלטי החוצות המקשטים את נתיבי איילון האפרוריים בפניהן היפות של בר רפאלי ושלומית מלכה בשלל פרסומות של בתי השקעות המנסים לשכנענו להפקיד את עתידנו הכלכלי דווקא בידיהם הנאמנות (מי יותר ומי פחות…), זה משום שכמו שוודאי שמתן לב מייד מסתיימת לה עוד שנה ובתי ההשקעות מזכירים לנו שאם יש לנו 70,000 ש"ח (בקטנה ככה…) פנויים כדאי לנו מאוד להפקיד אותם לפני שהשנה מסתיימת דווקא בקופת הגמל להשקעה שלהם.

קופת גמל להשקעה – קווים לדמותה

הריביות הנמוכות במשק שאנחנו עדים להן כבר תקופה ארוכה הובילה לרפורמה מבורכת שמטרתה להגדיל את היצע מוצרי ההשקעה הפיננסיים לקהל המשקיעים (כלומר – אנחנו 🙂 ) ובעיקר לייצר אלטרנטיבה למוצרי החיסכון והפק"מים למיניהם של הבנקים שבריביות של היום נותנות תשואות נמוכות מאוד.

אי אפשר לדבר על קופת גמל להשקעה מבלי להבין את ההיסטוריה של קופות הגמל, אז זה זמן מצוין לעצור רגע, להכין לעצמך קפה ולחזור. מבטיחה לחכות לך ;-).

קצת היסטוריה

עד שנת 2008 קופות הגמל היו ממכשירי החיסכון הפנסיוני הפופולאריים ביותר בישראל. קופת גמל הייתה מכשיר חיסכון בלבד (כלומר ללא רכיב הביטוח שמתלווה למוצרי חיסכון פנסיוני אחרים כמו קרן פנסיה ופוליסות ביטוח מנהלים) שניתן היה להפקיד במשך 15 שנה או עד גיל 60 ולמשוך הכל ללא מס. התוצאה הובילה לכך שחוסכים רבים משכו את הכספים ברגע שיכלו והשתמשו בהם ללא כל תכנון קדימה (העניקו לילדים לרכישת דירה, שיפוץ המטבח או טיול מסביב לעולם). הכסף עשה את מה שהוא יודע הכי טוב לעשות ונעלם מהר מידי ואותם אנשים נותרו ללא כספים מספיקים לגיל הפנסיה.

לכן המדינה עשתה את מה שהיא יודעת הכי טוב לעשות ובמקום להשקיע בחינוך פיננסי מגיל צעיר לכלל אזרחיה  (כי מי יודע, אולי המדינה חוששת שאם היא תשקיע בחינוך פיננסי האזרחים יתקוממו על האופן שבו היא מנהלת אותנו ואת נכסינו…) החליטה להתערב באופן בוטה בשיקול הדעת של כולנו ופשוט ביטלה לחלוטין את האפשרות לבצע משיכת כספים עבור כל שקל שנחסך משנת 2008 וחוסך שמגיע לגיל 60 יכול למשוך הכספים הללו רק בדרך של קצבה חודשית.

התוצאה היא פגיעה קשה בתחרות בשוק החופשי כי לחוסכים לא היה עוד כל תמריץ לבחור דווקא בחיסכון בקופת גמל וכוחם של קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים גדל ושוק בעל שתי אלטרנטיבות בלבד איננו שוק מוצלח במיוחד…

לכן טוב עשה משרד האוצר משהחליט להחזיר את קופות הגמל למשחק והשיק את המוצר "קופת גמל להשקעה" שהיא תכנית חיסכון לכל דבר וענין, אולן עם אפשרות להטבת מס משמעותית כפי שמייד אפרט.

מאפייני קופת הגמל להשקעה

קופת הגמל להשקעה היא למעשה מכשיר חיסכון בדיוק כמו תכנית פק"מ בבנק. זוהי תכנית חיסכון שניתן לבצע אליה הפקדות חודשיות או תקופתיות אחרות או הפקדה חד פעמית כאשר סך ההפקדות בשנה מוגבל לתקרה של 70,000 ש"ח.

בגלל שמדובר בתכנית חיסכון וההפקדות אליה הן מהכספים "הפנויים" שלנו, חשוב לי להדגיש שלא מדובר במוצר תחליפי לקרן פנסיה, קופת גמל רגילה, ביטוח מנהלים וקרן השתלמות, אלא במוצר השקעה שהוא בנוסף להן

הקופה מציעה כמה וכמה מסלולי השקעה ברמות סיכון משתנות כשהשכיחים ביותר הם: שקלי, אג"ח, מניות, מניות חו"ל, צמודי מדד ומט"ח וגם כאן פועל ההגיון הפיננסי שככל שהסיכון גבוה יותר, כך הסיכוי לתשואה גבוהה גבוה פי כמה (המסלולים המנייתיים הם לרוב בעלי הסיכון הגבוה ביותר).

שלא כמו הפקדה לקרן פנסיה או קופת גמל "רגילה" או ביטוח מנהלים, ההפקדה עצמה לא מקנה הטבת מס כלומר אנחנו מפקידות מהחסכונות שיש לנו ושעליהם כבר שילמנו מס. אבל לקופת הגמל להשקעה יש יתרון ברור על פני מוצרי השקעה אחרים שמייחד רק אותה ובכך הופך אותה לאטרקטיבית במיוחד: מי שבוחרת להמתין עד גיל 60 ולמשוך את הצבירה כקצבה חודשית, נהנית מפטור מלא של מס רווחי הון שהוא המס שגובים במדינת ישראל על רווח במוצרים פיננסיים כאשר "רווח" הכוונה לתשואות שהשיג החשבון שלכם. נכון להיום עומד מס רווחי ההון על שיעור 25%.

הדוגמה המספרית הבאה תעזור להבין את משמעות החיסכון:

הפקדה חד פעמית אחת בסך 70,000 ש"ח.

הפקדות חודשיות בסך 300 ש"ח (תסכימו אותי שזה לא בשמיים 🙂 )

תקופת חיסכון בת 20 שנה. 

הערכת תשואה שנתית 4% (ומי שהתשואה הזו נשמעת לה דמיונית בעולם הריביות של היום תופתע לשמוע שזו תשואה הגיונית ביותר במסלולים המנייתיים).

דמי ניהול בשיעור 1% לשנה. 

לפי הפרמטרים הללו, בתום תקופת החיסכון יהיה בחשבון סכום קסום של 223,581 ש"ח. ייאי. אלא שבחלק מהסכום, רשות המיסים רוצה לנגוס.

מס רווחי הון הוא בשיעור 25% מהרווחים. "רווחים" הם התשואה בלבד. כדי להבין כמה נדרש לשלם כמס יש להפחית מהסכום את סכומי ההפקדה שביצענו במהלך השנים:

70,000 ש"ח הפקדה חד פעמית

300 ש"ח לחודש (3,600 ש"ח לשנה) כפול 20 שנה ובסך הכל 72,000 ש"ח

רווח ההון אם כן הוא הסכום שנצבר בסוף התקופה (223,581 ש"ח) פחות סכום ההפקדה הראשוני (70,000 ש"ח) פחות סך כל ההפקדות החודשיות במשך 20 שנה (72,000 ש"ח):

223,581-70,000-72,000= 81,581 ש"ח 

רווח ההון שלנו הוא 81,581 ש"ח, ומתוכו נצטרך לוותר על 25% כלומר לשלם לרשות המיסים 20,395.25 ש"ח. לא חראם? ודמיינו לעצמכן בכמה הסכומים הללו גדלים את סכום ההפקדות החודשיות הוא 500 ש"ח, ו-1,000 ש"ח?

וכאן אפשר לראות את הייתרון הבולט של הקופה הזו: אם במקום למשוך את כל הסכום במשיכה אחת, נמיר את הצבירה לקצבה חודשית, לא נשלם מס בכלל! 

מאפיינים נוספים של הקופה

  • הקופה היא "מוצר מדף" כלומר אין לנו שליטה על הרכב הנכסים ומנהל ההשקעות של החברה הוא שמחליט (לעיתים על בסיס יומי) במה להשקיע. אנחנו נדרשות לבחור רק את מסלול ההשקעה שקובע בעצם את רמת הסיכון. ככלל, ככל שתקופת החיסכון ארוכה יותר כדאי להשקיע במסלול בעל סיכון גבוה יותר הכולל אחוז גבוה של מניות. ככל שמתקרבים לגיל הפנסיה כדאי לשנות את מסלול ההשקעה למסלול פחות מסוכן (מה שנקרא בעגה "מסלול סולידי").
  • ניתן לפדות את הקופה בכל עת, וללא תשלום קנסות. זה בעיני יתרון נפלא שלא קיים בדרך כלל בתכניות בנקאיות.
  • שלא כמו בתכנית "חיסכון לכל ילד", את קופת הגמל להשקעה אפשר להעביר בכל עת מחברה אחת לחברה אחרת (כרגע עדיין לא ניתן כי טרם תוקנו התקנות בענין אולם כך זה יהיה בהמשך), ובכל רגע נתון ניתן לשנות מסלול השקעה. כל זה כמובן ללא עמלות או קנסות.
  • במקום עמלות עבור החיסכון נשלם דמי ניהול. דמי הניהול המקסימליים הם בשיעור 4% מההפקדה החודשית ובשיעור 1.04% מהחיסכון לשנה (עוד על סוגי דמי הניהול השונים, המשמעות שלהם ומה חשוב לדעת עליהם תוכלי לקרוא בפוסט הזה). אבל בעולם התחרותי של היום אין שום סיבה שתשלמי דמי ניהול מלאים או אפילו דמי ניהול כמעט מלאים. ככל שתרבי להתמקח, לפנות לעוד חברות ולקבל הצעות נוספות ולהשוות, כך תקבלי הנחה טובה יותר. 

ואם לסכם, בעיני קופת גמל להשקעה היא בדיוק כמו השמלה השחורה הקטנה: כל אחת חייבת אחת כזאת, אולם הגזרה והמידה משתנות מאחת לאחרת 😉

קופת גמל לה שקעה - למה כל אחת צריכה כזאתצילום: ורד פרקש, מתוך הפוסט הזה בבלוג השני שלי "תלתלים"

כיצד נבחר את הקופה

על גובה החיסכון שלנו בסוף תקופה משפיעים 3 פרמטרים: הסכום שאנחנו מפקידות, כמה דמי ניהול אנחנו נשלם, וכמה תשואות ישיג החיסכון שלנו.

בעוד שדמי הניהול הוא סכום אותו אנחנו יודעות מראש, התשואות הן תמיד נעלם. מה גם שבגלל שמדובר במוצר חדש אין עדיין נתונים על התשואות שהשיגו החברות על המוצר הזה שנים אחורה. ובכל זאת לתשואה יש השפעה כל כך גדולה על גובה החיסכון בסוף התקופה ולכן אנחנו ממש לא יכולות להתעלם ממנו. כל חברה מחויבת לפרסם את התשואה באתר שלה ומספיק שתרשמו "קופת גמל להשקעה – תשואות" במנוע החיפוש וגוגל יציג לכן רשימה נאה של אפשרויות, שכל אחת מהן מציגה גם את התשואות שהשיגה בחודשים האחרונים על כל מסלול ומסלול.  השוואה בין שיעור התשואות של הקופות תוכלו למצוא גם באתר "גמל נט" של משרד האוצר למרות שלי זה מרגיש שצריך לסיים תואר רק כדי להבין איך האתר שלהם פועל…

אם הייתי צריכה לדרג את הפרמטרים לבחירת קופה הייתי שמה במקום הראשון את דמי הניהול שכן הוא נתון שאינו משתנה ובמקום השני את התשואות.

במה אני בחרתי

אני בחרתי בקופת הגמל להשקעה של "מנורה מבטחים" (בשם חיסכון טופ) משום שבתור עובדת חברה אני משלמת בה דמי ניהול נמוכים בשיעור שנתי של 0.4% לשנה.

אני בת 37 ומתייחסת לחיסכון כחיסכון ארוך טווח ולכן בחרתי במסלול ההשקעה המנייתי. נכון לחודש אוקטובר האחרון, התשואה המצטברת שהשיגה הקופה החל מחודש ינואר היא 5.27%.

עד כאן לבינתיים, ואם יש לך שאלה את מוזמנת להעלות אותה כאן למטה או בעמוד הפייסבוק של "פנסיה בסטילטו" (ועל הדרך לפנק אותו בלייק קטן).

אהבתם? אשמח אם תשתפו

8 תגובות

  1. אלכסנדרה הגב

    תודה !

  2. סיון ליבנה הגב

    היללללללוש
    את מלאך משמיים.
    תודה שאת עושה לנו כזה סדר בעולם
    אין אין עלייך בעולם
    פוסט מעולה

  3. גלעד הגב

    יתרון נוסף של קופ"ג להשקעה הוא שהחלפת תוכנית או רמת סיכון היא אינה אירוע מס (בניגוד לחשבון השקעות סטנדרטי)

  4. גיא הגב

    היי הילה,
    יופי של מאמר, בעיקר מבחינת הגילוי הנאות בסופה (בעניין הבחירה במנורה כעובדת).
    רק שימי לב שטעית (או התבלבלת) בעניין התשואה.
    המסלולים המנייתיים השנה השיגו ברוך השם הרבהההה יותר מהאחוז שציינת כרווח נכון לסוף אוקטובר.
    בלי לבדוק באתר של מנורה, זה השיג לפחות פי 2 מכפי שציינת.
    וכל הכבוד על הבחירה האמיצה במסלול 🙂

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן