הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

איך משפיע משבר הקורונה על הפנסיות שלנו

לחשוב שרק לפני שלושה שבועות הסתובבתי בתל אביב עוסקת בענייני האסקפיסטיים ומאמינה בכל ליבי שהקורונה היא משהו רחוק שקורה במדינות אחרות ושלכאן זה לא יגיע. אבל מסך ההדחקה עלה במהירות כשיצאה ההודעה הרשמית על ביטול הלימודים וכך מצאתי את עצמי בין לילה במציאות של סגר בדירת שלושה וחצי חדרים עם ילדים קטנים ובלי מרפסת, נטולת הכנסה ועם שוק הון משתולל.

אבל אנחנו לא כאן כדי לדבר עלי (אם כי תאמינו לי שאני יכולה לעשות את זה במשך שעות 😉 ), אלא כדי להבין איך משפיע משבר הקורונה והנפילות (שלא לומר – התרסקויות) בשוק ההון על הפנסיות של כולנו.  

איך תשפיע הקורונה על הפנסיות שלנו

איך תשפיע הקורונה על הפנסיות שלנו

איפה מושקעים כספי הפנסיה שלנו

כדי להשיב על השאלה מה קורה לפנסיות שלנו בעידן הקורונה והנפילות בשוק ההון צריך קודם כל להבין היכן מושקעים כספי הפנסיה משלנו. 

הכספים שבחיסכון הפנסיוני שלנו, מושקעים בשוק ההון כאשר בקרנות הפנסיה יש מספר מסלולי השקעה בעלות רמות סיכון משתנות. ברירת המחדל בחסכונות הפנסיונים שלנו היא מודל תלוי גיל, מודל המוכר אף בשם "המודל הצ'יליאני". המשמעות היא שככל שלא בחרנו בעצמנו מסלול השקעה כלשהו, מושקעים הכספים שלנו במסלול השקעה שמאפייני הסיכון שלו מותאמים לפרק הזמן שנותר עד גיל הפרישה. כלומר ככל שהחוסכים צעירים יותר, ככה מסלול ההשקעה הוא בעל סיכון גדול יותר ורכיב ההשקעה במניות גבוה יותר וככל שמתקרב גיל הפרישה ככה הופכת ההשקעה לסולידית יותר ותיק ההשקעות המגוון יכיל לרוב אחוז קטן של השקעה במניות לצד השקעה באג"ח ממשלתיות, פקדונות ומזומנים. 

מה השתנה הלילה הזה

בשנים האחרונות ומאז שהעולם התאושש מהמשבר הכלכלי הגדול אליו נקלע בשנת 2008, חווינו תקופת שגשוג גדולה בשוק ההון שבאה לידי ביטוי בכל אפיקי ומסלולי ההשקעה. אבל בשוק ההון כמו בשוק ההון, נהוג לומר שמה שעולה במדרגות יורד בבת אחת במעלית וזאת בדיוק התופעה שאנו חווים בעקבות משבר הקורונה. 

המשבר הכלכלי התחיל כבר בתחילת חודש פברואר 2020 כשהנגיף השתולל בעיקר בסין ושיתק את הכלכלה הסינית שמהווה היום את אחד הכוחות המניעים בתעשיה העולמית. מכאן התחילה תגובת שרשרת שהובילה לירידות חדות בשוק ההון. 

השלב הבא היה התפשטות הנגיף לשאר העולם ושיתוק כמעט מלא של הכלכלה העולמית. העולם נכנס לקפאון, חוסר וודאות תעסוקתית ופאניקה בציבור שהובילה גם ללא מעט פדיונות ומשיכת כספים מה שרק גרם לשוק ההון ליפול עוד יותר. משבר בסדר גודל כזה, משפיע על כל הרבדים וכל מסלולי ההשקעה. 

ובכל זאת על אף הירידות הגדולות בכל התחומים, אפשר לראות שקיימים הבדלים בגובה הנפילות בין מסלולי ההשקעה השונים. כך למשל אפשר לראות שבחודש פברואר ספג המסלול המנייתי של קרן הפנסיה "מנורה מבטחים פנסיה" ירידה חדה בשיעור 5.17%- בעוד שמסלול האג"ח עוד הצליח להשיג בחודש פברואר תשואה חיובית קטנה בשיעור 0.01%. הבדלים חדים ניתן לראות גם במסלולים מותאמי הגיל – מסלולי ברירת המחדל. מסלול יעד לפרישה 2060 המיועד לחוסכים שצפויים לצאת לפנסיה בשנת 2060 השיג בחודש פברואר תשואה שלילית בשיעור 3.80%-, בעוד שמסלול יעד לפרישה 2020 המיועד לחוסכים שצפויים לצאת לפנסיה השנה, השיג אף הוא תשואה שלילית אולם בשיעור נמוך יותר שעמד 1.35%-. 

תמונה דומה ניתן לראות גם במסלולי ההשקעה של קרן הפנסיה "מגדל מקפת" שמציגה באתר שלה את התשואה המצטברת (כלומר סכימת החודשים) לשנת 2020. כך למשל ניתן לראות שבחודש פברואר פורסמה התשואה המצטברת של מסלול המניות שעמדה על שיעור שלילי של 5.20%-, בעוד שהתשואה המצטברת של מסלול האג"ח הייתה תשואה חיובית נמוכה בשיעור 0.69%. 

חודש מרץ כידוע היה חודש גרוע מקודמו ובימים אלו לכשיפורסמו התשואות עבורו, אנו צפויים לראות ירידות חדות אף יותר. 

כוחן של האג"ח המיועדות

בתקופות כאלה מתגלה אחד היתרונות הבולטים שבחיסכון בקרן פנסיה על פני מוצרים פנסיונים אחרים והוא אגרות החוב המיועדות (אג"ח מיועדות). אג"ח המיועדות הן סוג של כרית ביטחון שמעניקה תשואה מובטחת קבועה ללא קשר לנעשה בשוק ההון. אג"ח מיועדות (ששמן ערד למקרה שתהיתם 😉 ) ונכון להיום הן מהוות 30% מתיק ההשקעה של החוסכים בקרן הפנסיה בתשואה שנתית בשיעור 4.86% ובכך הן מרככות את הנפילה התלולה. 

נכון להיום אג"ח המיועדות מחולקות באופן שווה לכלל החוסכים אולם בעתיד באופן הדרגתי תשתנה הקצאתן כך שהן ינתנו בעיקר לחוסכים לקראת גיל פרישה אשר זקוקים לכרית הבטחון הזו יותר מאשר החוסכים הצעירים. 

למי ניתנה הנבואה

אז מה יהיה אתם וודאי שואלים. זה כמובן המקום להזכיר למי ניתנה הנבואה אבל בגלל שלהיסטוריה יש מן נטייה שכזו לחזור על עצמה אפשר לבחון את מה שהיה במשברים קודמים כדי לנסות ולהבין מה יהיה ולכלכל את צעדינו בהתאם. 

החדשות הטובות הן שלשוק ההון יש נטיה בריאה לתקן את עצמו ולחזור לערכים שהוא היה בהם לפני משברים. החדשות הפחות טובות הן שזה עשוי לקחת זמן, ואף אחד לא יודע בדיוק כמה זמן. 

הפסימים סבורים שלפנינו כמה שנים של מיתון, ושאחד מכל חמישה עובדים שהוצא לחל"ת לא יחזור לעבודתו. אבל כיאה לבלוג שבחר בלוגו בצבע ורוד פוקסיה, הרשו לי ברשותכם להתמקד בצד המלא של כוס הקאווה וללמוד דבר או שניים מהמשבר הכלכלי הגדול שחווה העולם בשנת 2008. באותו משבר היו רגעים שהעולם חשב ששוק ההון לא יצליח להתאושש חזרה, אבל פחות משנתיים אח"כ, לא רק שהוא התאושש, הוא חווה מאז את אחת מתקופות השגשוג היפות שלו. ומבחינות רבות, המשבר הנוכחי אמור להיות קל יותר להתאוששות, בעיקר אם המשק יתחיל לחזור לשגרה לאחר חג הפסח כפי שמנסים להרגיע אותנו משום שבניגוד לשנת 2008, הנכסים שממלאים את שוק ההון לא באמת נפגעו. הם רק נעצרו לרגע ומחכים לגלגלי המשק שישיבו לגלגל אותם כדי לעשות את מה שהם יודעים לעשות הכי טוב – כסף. ולכן נראה שהדבר הטוב ביותר לעשות כרגע כדי להגן על הפנסיות שלנו הוא פשוט לא לעשות כלום, ולתת לזמן לעשות את שלו.

שנמשיך את הרומן?

רוצה להמשיך ולהכיר את עולם החיסכון ארוך הטווח ולראות איך במחי מקלדת הוא הופך מאפור לצבעוני, מובן יותר ואפילו מהנה, אשמח מאוד לראותך אותך ברשימת התפוצה של "פנסיה בסטילטו" עוד קצת למטה בחלונית ההרשמה. 

ואם נתקפת במצב רוח נדיב במיוחד, אשמח גם ל"לייק" בעמוד הפייסבוק של "פנסיה בסטילטו". 

ואשמח לשמוע ולהשיב על כל שאלה כאן למטה בתגובות. 

 

אהבתם? אשמח אם תשתפו

6 תגובות

  1. מירב הגב

    אז מה ההמלצה לגבי מסלול יעד לפרישה ב 2030 שספג הפסד כואב בשיעור של כ 11%? לעבור למסלול סולידי יותר או להמתין…
    בינתיים,לא ביצעתי שינוי, אבל מודאגת מאד מההמשך לאחר הפסדים גבוהים שכאלו..
    תודה

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      היי מירב,
      אסור לי כמובן לתת המלצה כי אני לא יועצת פנסיונית אבל אני יכולה לשתף אותך במה שאני בחרתי לעשות וזה להמתין בלי לבצע שינויים ובינתיים אני מקפידה לא לבדוק מה קורה שם כי זה סתם מוסיף לחצים. יש לשוק ההון מספיק זמן להתאושש עד 2030.

  2. רוני הגב

    תודה על ההסברים! היה מעניין לקרוא

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן