הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

כל מה שרצית לדעת על קרן השתלמות ולא ידעת מה לשאול

קרן השתלמות היא אחת הסוכריות הפיננסיות המתוקות ביותר שניתנו לנו בין אם אנחנו שכירים ובין אם עצמאיים. למעשה, מדובר במוצר כל כך מוצלח שהחלטתי שהגיע הזמן להקדיש מאמר שלם רק לו כדי להפיץ מעט מהטוב הזה בעולם החוסכים ולהרוויח את מקומי בגן עדן אם כי גם תודות תתקבלנה בברכה ;-).

 

כל מה שצריך לדעת על קרן השתלמות לשכירים או לעצמאים

קצת היסטוריה

קרן השתלמות היא סוג של קופת גמל המיועדת גם לשכירים וגם לעצמאיים ומשמשת כחיסכון לטווח בינוני. במקור וכפי שמרמז שמה, היא הייתה חיסכון לשכירים ובהמשך גם לעצמאיים וחברי קיבוצים ומושבים שנועד להשתלמויות מקצועיות ולימודים אבל עם השנים היא הפכה לאפיק חיסכון העומד בפני עצמו ומבין כל האפיקים הפנסיוניים כיום זהו אפיק החיסכון היחידי שהוא לזמן לא מאוד ארוך (6 שנים עד הנזילות) שעדיין נהנה מהטבות מס.

איך זה עובד

קרן השתלמות היא מוצר חיסכון שמנוהל על ידי חברות הביטוח ובתי השקעות והוא אינו כולל רכיב של כיסוי ביטוחי. היתרון הגדול של קרן ההשתלמות נעוץ בשילוב של פטור ממס רווחי הון ביחד עם תקופת החיסכון ממועד פתיחת החשבון ועד המועד בו ניתן לפדות את הכספים בפטור ממס משום שקרן השתלמות היא המוצר היחידי שכדי להנות מהפרות שלו אין צורך להמתין עד הפנסיה והכספים הופכים נזילים וניתנים למשיכה ללא קנסות או מיסים לאחר 6 שנים.

בנוסף, מרגע שהקרן הופכת נזילה (כלומר חלפו 6 שנים ממועד פתיחת החשבון) אפשר להמשיך ולהפקיד כספים שיהיו גם הם נזילים בכל עת והכל כל עוד לא ביצענו משיכה מהחשבון. מהרגע שמשכנו כספים אפילו אם חלק קטן, אי אפשר יותר להפקיד לחשבון הזה וכל הפקדה חדשה תנותב לחשבון חדש שבה שוב נצטרך להמתין 6 שנים עד שיהפוך להיות נזיל.

שכיר V עצמאי

קרן השתלמות ניתן לפתוח גם במעמד עובד שכיר וגם במעמד עובד עצמאי, אולם כדי לפתוח חשבון "עצמאי" ושלא כמו בקופת גמל אחרת, כאן נידרש להציג אישורים רשמיים של רשויות המס המעידים על סטטוס עצמאי.

זה המקום לציין שבניגוד להפקדות לקרן פנסיה, נכון להיום אין חובה מצד המעסיק להפקיד לעובדים לקרן השתלמות והפקדות המעסיק לעובדים שכירים נעשית או מכוח הסכמים כאלה ואחרים או רצונו הטוב של המעסיק.

מבחינת גובה ההפקדה, הפקדה של שכיר מבוססת על אחוז מהמשכורת המדווחת שלו על ידי המעסיק. 2.5% מופקדים מתוך משכורתו של העובד והשלמה של 7.5% מופקדים על ידי המעסיק. לעצמאי מטבע הדברים אין מעסיק וההפקדה כולה היא על חשבונו אולם הטבות המס הניתנות לעצמאיים מפנקות במיוחד מה שהופך את ההפקדה לכדאית גם עבור עצמאי.

הבטות מס לעצמאיים בקרן השתלמות

הטבות מס

משקיעים בקרן השתלמות נהנים פעמיים מהטבות מס: פעם אחת מהטבת המס במועד ההפקדה (משמעות הפטור היא שלא נחויב במס הכנסה על ההכנסה הזו) ופעם נוספת בעת המשיכה בזכות פטור ממס רווחי הון.  

ככלל הפקדה לקרן השתלמות לא מוגבלת בתקרה כלשהי ואפשר להפקיד ללא הגבלה אבל הטבות המס שניתנות על ההפקדות כן מוגבלות והמגבלות ביחס לשכיר ועצמאי שונות האחת מהשניה.

הטבות המס לשכירים

נכון לשנת 2019, שכיר יכול להנות מהפקדה פטורה לקרן השתלמות עד לשכר של כ-15,712 ש"ח. המשמעות היא שאם העובד מרוויח סכום גבוה יותר, וההפקדה לקרן ההשתלמות היא 10% ממלוא השכר, עבור החלק היחסי שמעל ה-15,712 ש"ח, תחשב ההפקדה כהכנסה ובהתאם היא תהיה חייבת במס. בנוסף, החלק היחסי הזה במועד משיכת הכספים יהיה חייב במס רווחי הון.

הטבות המס לעצמאים

אצל עצמאיים קיימות 2 תקרות פטור שונות: תקרת פטור אחת היא הטבת המס במועד ההפקדה ואילו התקרה השניה מתייחסת לפטור ממס רווחי הון.

עצמאי נהנה מהטבת מס עבור הפקדה לקרן השתלמות. נכון לשנת 2019, הסכום המקסימאלי שניתן להפקיד לקרן השתלמות ולהנות מהפטור עומד על סך של כ- 11,800 ש"ח. זה לא אומר שאי אפשר להפקיד יותר, אבל כל הפקדה שמעבר לסכום האמור לא תהנה מהפטור ונאלץ לשלם עליה מס הכנסה וביטוח לאומי כמו כל הכנסה אחרת.

התקרה השניה היא תקרה המתייחסת למס רווחי הון לעצמאיים והיא עומדת על סך של כ- 18,480 ש"ח. הפקדה שמעבר לתקרה תהיה חייבת במועד המשיכה במס רווחי הון בשיעור של 25%.

אין כמו דוגמה מספרית קלילה כדי לעשות סדר בראש, בעין ובארנק:

נניח ואני עצמאית (מה שנכון…) ורוצה להפקיד 20,000 ש"ח (מה שלצערי פחות נכון…) לקרן השתלמות בשנת מס מסוימת.

מתוך ה-20,000 ש"ח, אני מפקידה 11,800 שעליהם חל פטור ממס הכנסה.

על היתרה בסך 8,200 ש"ח אין לי הטבה ואני אצטרך לשלם עליה מס הכנסה וביטוח לאומי כמו כל הכנסה אחרת מהעסק שלי.

לגבי מס רווחי הון, מתוך ה-20,000 ש"ח שהפקדתי, אהנה מפטור מלא של מס רווחי הון על הרווחים שקשורים להפקדה בסך 18,480 ש"ח. על היתרה בסך 1,520 ש"ח אצטרך לשלם מס רווחי הון במועד המשיכה.

ואם לסכם: מתוך 20,000 ש"ח:

11,800 מזכה גם בפטור ממס הכנסה וגם בפטור ממס רווחי הון.

על הסך של 6,680 ש"ח נשלם מס הכנסה אבל נהנה מפטור ממס רווחי הון במועד המשיכה.

על הסך של 1,520 ש"ח נשלם מס הכנסה וגם מס רווחי הון במועד המשיכה.   

הנה עוד מה שהיה לי לספר על קרן השתלמות ולמה היא אחת מהמתנות היחידות שהמדינה נותנת לנו בתכנית "סוגרים חשבון":

איך בוחרים קרן השתלמות

שלא כמו קרן פנסיה או ביטוח מנהלים, קרן השתלמות היא מוצר פשוט יחסית מהבחינה הזו שאין לה כיסוי ביטוחי ולכן הבחירה בקרן השתלמות צריכה להתבסס על שני פרמטרים: דמי ניהול ותשואות.

דמי ניהול

דמי הניהול המקסימליים בקרן השתלמות עומדים על שיעור שנתי של 2% אבל במציאות הנוכחית אין שום סיבה לחוסך פעיל (חוסך שמפקיד כל חודש או עצמאי שעושה הפקדה שנתית) לשלם את השיעור הזה גם אם סכום ההפקדה לא גבוה. 

לשכירים כדי קודם כל לבדוק אם במקום העבודה שלהם יש הסדר הטבות לעובדים שמקנה הנחה. יש ארגוני עובדים ואיגודים מקצועיים שהשיגו לחברים הנחה אבל מנסיוני הרבה מאוד פעמים זה לא מפורסם וצריך לברר ולראות אם אתם זכאים.

אבל גם אם יש לכם כבר הנחה זה לא אומר שלא כדאי להשיג הנחה יותר טובה ותמיד כדי להיות עם אצבע על הדופק ולבקש הנחה טובה יותר ולעשות סקר שוק ולפנות למתחרים ולבקש הצעה גם מהם. מקסימום, יגידו לכם כן ;-).  

תשואות

תשואות הוא ענין טריקי משום שאין שום דרך לנבא תשואות עתידיות וכמו שאומרת כל פרסומת ברדיו שמפרסמת בית השקעות כזה או אחר: אין בתשואות העבר כדי להעיד על תשואות העתיד. 

ובכל זאת כדי להשקיע כמה דקות כדי לבחון שני דברים בקרן ההשתלמות שלנו בהקשר הזה. הראשון, הוא מגוון מסלולי ההשקעה. כל חברה מציעה לנו כמה וכמה מסלולי השקעה לקרן ההשתלמות בהתאם לרמת הסיכון המועדפת. באתר של כל חברה כזו, אפשר להכנס לכל המסלולים ולהבין פחות או יותר את תמהיל ההשקעה במסלול. בגדול הכלל בהשקעות אומר כי ככל שמשך ההשקעה הצפוי ארוך יותר, כדאי לבחור במסלול ברמת סיכון גבוהה יותר שהסיכוי להרוויח בו גבוה יותר אבל גם אם בינתיים השוק יסבול מנפילות, יהיה לו מספיק זמן להתאושש עד שנפדה את הכסף. 

בהמשך, כדאי בכל זאת לבחון את התשואות במסלול שבחרנו. באתר של כל חברה לצד אופי המסלול חייבת החברה לציין גם את תשואות העבר. אפשר להשוות בין קרנות השתלמות שונות במסלולים דומים דרך האתר של כל חברה וחברה או להכנס לאתר של רשות שוק ההון אל תוך ה"גמלנט" ולהשוות בצורה גרפית כמה קרנות השתלמות במקביל. 

הלוואה מקרן השתלמות

כולנו יודעים שאפשר לקבל הלוואה מהבנק אבל ירים יד (או לפחות אצבע מהמקלדת) כל מי שידע שאפשר לקבל הלוואה גם מקרן ההשתלמות. כבר כמה וכמה שנים שניתן לקחת הלוואות על חשבון קרן ההשתלמות או קופת הגמל והתנאים אפילו נוחים ובתנאים מסוימים, יהיו נוחים יותר מאשר הלוואה מהבנק הן מבחינת הריביות והן מבחינת הגמישות באופן החזר ההלוואה.

בהתאם להוראות ההסדר התחיקתי, כיום ניתן לקחת הלוואה עד לשיעור של 80% מקרן השתלמות נזילה ועד 50% מקרן שאינה נזילה אם כי החברות כמובן אינן מחויבות להעניק הלוואה עד השיעור המקסימלי.

למה בעצם לקחת הלוואה מהקרן במקום לפדות אותה?

בשנים האחרונות הריביות במשק נמוכות וככלל עדיף לקחת הלוואה כאשר הריבית על ההחזר שלה נמוכה מהתשואה המושגת על קרן ההשתלמות בתקופה המקבילה להחזר ההלוואה.

בנוסף, מרגע שביצענו משיכה לקרן השתלמות, לא ניתן עוד להפקיד אליה כספים ולכן הפקדות חדשות ינותבו לחשבון החדש שבו נצטרך שוב להמתין 6 שנים עד שנוכל למשוך את הכספים ונטילת הלוואה במקום למשוך את הכסף מאפשר לנו לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה ובלי רגשות אשם על הקלוריות…

אפשר לשמור איתך על קשר?

אם החכמת מהפוסט ואפילו (רחמנא ליצלן) נהנית קלות, 

ותרצי או תרצה לקרוא גם את הפוסטים העתידיים

להכיר, ולהתעדכן בנעשה בעולם החיסכון ארוך הטווח, ולגלות שהעולם שנחשד שלא בצדק כאפור, יכול הופך אט אט לורוד

אשמח לראות אותך ברשימת הדיוור של הבלוג כאן למטה בחלונית. 

ואשמח ל"לייק" לעמוד הפייסבוק של "פנסיה בסטילטו". 

אהבתם? אשמח אם תשתפו

8 תגובות

  1. מיכל הגב

    תודה על כל המידע הכל כך חשוב. הנגשת אותו בצורה מעולה ומעניינת. עכשיו צריך לקחת את עצמנו בידיים וליישם:)

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      תתחילי בלהחליט כמה את רוצה\יכולה להפקיד לשם כל חודש. ואז תפני לכמה חברות לקבל הצעת מחיר.

  2. תמי מרגלית הגב

    תודה שאת מסבירה לנו במילים פשוטות את העולם המסובך הזה במיוחד בשבילי

  3. חן יאקה-שומרון הגב

    כמה שאלות – ההפקדה היא חודשית קבועה? או שאני יכולה מתי כן להפקיד ומתי לא?
    והעניין עם מס רווחי הון (זה תמיד 25%?) – אני צריכה תמיד לשים לב שאני לא מגיעה לתקרה עם ההפקדות + התשואות?
    גם על התשואות בסופו של דבר יש פטור ממס אם לא הגעתי לתקרה?
    מתי את פותחת קורס? 🙂

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      היי חן. אז ככה:
      את מחליטה איך תהיה ההפקדה רק קחי בחשבון שאי אפשר לעשות אוטומציה (הוראת קבע) להפקדה שהיא לא קבועה? זה אומר שכל חודש תצטרכי לפנות באופן יזום, להפקיד לחשבון, לשלוח אישור הפקדה כדי שיאתרו את ההפקדה מהחשבון הכללי וישייכו אותה לחשבון שלך בקרן ההשתלמות. את כן יכולה כמו שעושים הרבה מאוד עצמאיים להמתין עם ההפקדה עד סוף שנת המס חודש דצמבר כשכבר יש לך תמונת מצב טובה ביחס לרווחים שלך ולבצע הפקה אחת חד פעמית שמתייחסת לאותה שנת מס.
      שיעור המס רווחי הון הוא קבוע בחקיקה, כל עוד הוא עומד על 25% ואין שינוי בחוק, זה המס שיגבה במידה ועברת את התקרה. עד כמ ה שאני יודעת, לא תלוי ועומד שינוי כזה באופק.
      מה שקובע את הפטור ממס הוא גובה ההפקדה שלך. לכן, אם ההפקדה לא עברה את התקרה, התשואות פטורות ממס, גם אם ההפקדה יחד עם התשואה עוברת את התקרה. הבדיקה נעשית רק בחס לגובה ההפקדה בפועל.

  4. חוה לוי הגב

    לא קל לקרוא ולהעמיק אבל קל מאוד לוודא שאני מנצלת את כל מה שאני זכאית לו. הולכת לבדוק. תודה על הבעיטה.

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      אני מסכימה שזה נושא לא קל. לכן משתדלת לכתוב בצורה צבעונית על נושא אפור ;-). מקווה שעמדתי במשימה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן