הילה-בן-חנוך-לוי

קצת עלי

אני הילה (נעים להכיר) ובמשך למעלה משש שנים שימשתי כמשנה ליועץ המשפטי של חברת מנורה מבטחים פנסיה וגמל ובמקביל בשאר הזמן ה(לא פנוי) כתבתי וצילמתי בלוג אופנה בשם "תלתלים".

אחרי כמה שנים שכאלה החלטתי לחבר בין הידע שצברתי בעבודתי במבטחים לחיבה שלי לכתוב באופן קליל ומשעשע וכך נולד "פנסיה בסטילטו" שצובע במחי מקלדת את עולם הפנסיה האפור לורוד מנצנץ.

מעוניינת להיות הראשונה שמקבלת עדכונים, הזמנות והטבות? הרשמי:

פוסטים נבחרים

מה הסיפור עם כל המסרונים האלה?

ייתכן שגם אתן קיבלתן ממש לאחרונה הודעת מסרון מוזרה שמבשרת לכן שבמסגרת פעילות רשות שוק ההון להנגיש את המידע ללקוחות, החל מהדו"ח השנתי הקרוב ישלח אליך הדו"ח לכתובת המייל ו\או כהודעת מסרון. במסגרת ההודעה אף הוזמנו לעדכן כתובת מייל או מספר טלפון במידה וחל שינוי וכן נאמר לנו לפנות לחברה במידה ואנו מבקשות שלא לקבל את הדו"חות במייל או מסרונים (כלומר, אם אנחנו רוצות להמשיך ולקבל אותם בדואר).

אז שניה לפני שאתן רצות לבדוק את גובה הקנס שאפשר לדרוש מחברות לפי חוק הספאם (ספוליר – לא מדובר בספאם), אני כאן כדי להבהיר, לרטון קלות אך בעיקר, לעשות את מה שמבקש משרד האוצר לעשות רק קצת יוצר טוב, לעשות סדר.

מה זה "דו"ח שנתי"?

חברות הביטוח מחויבות לפי החוק לשלוח לנו אחת לשנה דיווח שנתי עבור כל מוצרי הביטוח שיש לנו כולל ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות, שבו מפורט כל מה שנעשה בחשבונות שלנו באותה השנה. הדו"חות האלה מאוד חשובים אבל עם יד על הלב, מי מכן באמת פתחה אותם עד היום והתעמקה בהם? ייתכן שתתנחמו מעט בעובדה שאתן לא לבד (אם כי כולנו יודעות מה אומרים על נחמת רבים 😉 ), וגם משרד האוצר מבקש להעלות את המעורבות שלנו ולצמצם את האדישות. אז אמנם מוטב היה לכולנו לו הייתה המדינה משקיעה בחינוך פיננסי מגיל צעיר לפחות כמו שהיא משקיעה בלימודי יהדות (והנה לנו סיסמה שהגיתי תוך כדי כתיבת שורות אלו: "קופות במקום מצוות"), אבל עד שזה יקרה (עם שר חינוך כזה, אני מנחשת שלעולם לא) נברך על הדברים הקטנים כפי שאלוהים אוהבת.

מה היה לנו עד היום

עד שנת 2014 היה נוסח אחד של דו"ח שנתי שהיה נשלח בדואר לקראת "תום הרבעון הראשון של השנה העוקבת למועד הדיווח" שבעברית מדוברת זה אומר שבחודש מרס אנחנו מקבלים את הדו"ח השנתי של השנה שהסתיימה קודם לכן.

בנוסף, כל מי שהיה לו חשבון "פעיל" בשנת הדו"ח או צבירה מעל 50,000 ש"ח היה מקבל מידי רבעון גם דו"ח רבעוני.

בשנת 2014 נפל דבר ומשרד האוצר החליט שמעתה לא אחד כי אם שני דו"חות שנתיים: האחד בנוסח מקוצר שישלח במישרין אלינו והשני בנוסח ארוך ומפורט שיועלה לחשבונות המקוונים של המבוטחים, שאלו הם החשבונות שכולנו אמורות להפעיל באתרי האינטרנט של חברות הביטוח שלנו ולא עושות זאת (ועבדתכן הנאמנה היא הסנדלרית שהולכת הכי יחפה…).

נקבע כי הדו"ח השנתי המקוצר ישלח בדואר, אלא אם הלקוח הסכים שישלחו לו למייל. כלומר ברירת המחדל הייתה משלוח בדואר, ומרבית המבוטחים קיבלו את הדו"חות בדואר, לדאבונם הרב של יערות הגשם המצטמצמים.

ביחס לדו"חות הרבעוניים והדו"ח השנתי המפורט נקבע כי אלו יועלו "לחשבון המקוון" שלנו וימתינו שם לעולמי עד….

כסף שמניב תשואה

מה קורה מהיום

למעשה משרד האוצר הפך את ברירת המחדל: אם קודם לכן ברירת המחדל הייתה משלוח בדואר אלא הסכמנו לקבל במייל, מעתה, ברירת המחדל היא לשלוח במייל ו\או מסרון, אלא אם הודעתן שאתן רוצות להמשיך ולקבל בדואר רגיל.

בהתאם להנחיות משרד האוצר, אם לא התייחסתן להודעה (כלומר בשתיקתכן אתן מסכימות להתחיל ולקבל את הדו"חות השנתיים במייל ו\או במסרון במקום בדואר וזאת לתפארת יערות העד), אתן צפויות לקבל הודעה נוספת ממש בקרוב עד ליום 10.2.18 בנוסח דומה לנוסח הקודם.

מה אני צריכה לעשות

זה כמובן תלוי במה את רוצה לעשות: אם את מברכת על המהלך ונוח לך להמשיך ולהתעלם מהדו"חות גם כשיגיעו במייל ובמסרון (אלא אם את קוראת בלוג זה ובקרוב תהפכי למומחית שכולן שואלות אותה שאלות בנושא 😉 ) את לא צריכה לעשות כלום. זה יקרה באופן אוטומטי ומחודש מרס הקרוב את תקבלי את הדו"חות במייל ו\או במסרון.

אם את רוצה להמשיך ולקבל את הדו"חות בדואר את צריכה לפנות לחברת הביטוח עד ליום 22.2.18 ולהודיע לה שאת רוצה להמשיך ולקבל בדואר.

מה אם לא קיבלתי הודעה?

אם לא קיבלת הודעה יש 3 אפשרויות:

  1. לחברה אין את מספר הטלפון שלך ו\או המייל. את יכולה לבדוק את זה במוקד הטלפוני שלהם או לשלוח להם מייל דרך האתר (לרוב הם משיבים מהר).
  2. ייתכן שכבר אישרת בעבר לקבל דו"חות במייל ובמקרה כזה פטורה החברה מלשלוח לך את ההודעות ואת תמשיכי לקבל את הדו"חות במייל ובמידה ויש לחברה את מספר הטלפון שלך, תתחילי גם לקבל במסרון.
  3. השינוי הגדול הזה פורסם בחודש דצמבר האחרון. משרד האוצר לקח בחשבון שלא כל החברות יספיקו להערך לשינוי כזה בפרק זמן קצר יחסית. לכן משרד האוצר קבע שחברה שלא מצליחה לעמוד בלו"ז הנוכחי, יכולה לדחות את משלוח הודעת המסרון הראשונה ליום 1.6.18, ובמקרה זה, משלוח הדו"חות במיילים ובמסרונים במקום בדואר יחל על ידי חברות אלה רק בחודש מרס של שנה הבאה (מרס 2019).

מקווה שעזרתי לעשות סדר ושאולי אפילו הצלחתי על הדרך להעלות חיוך קטן ואשמח לשמוע מה חשבת על הפוסט ולהשיב בתגובה לכל שאלה שיש לך בענין כאן למטה או בעמוד הפייסבוק של הבלוג.

בנוסף מוזמנת להצטרף לרשימת הדיוור של הבלוג, ולקבל אלייך למייל כל פוסט חדש שלא רק יעשיר את עולמך אלא יתן לך אט אט את הכלים, הידע והכוח להבין את עולם החיסכון ארוך הטווח ולהיות אישה לגורלך ;-).

אם את מרגישה שקראת מספיק על פנסיה, גמל ושאר ירקות פיננסיים ליום אחד ובא לך קצת להרגע עם משהו קליל וכייפי, מוזמנת לעבור לבלוג הלייף סטייל שלי "תלתלים" שהוא משעשע (לפחות) כמו פה רק עם עוד כמה בונוסים חביבים ונעימים לעין (אם כי פחות לכיס…).

אהבתם? אשמח אם תשתפו

6 תגובות

  1. אלעד הגב

    כמו לכל תחום בחיים יש איש מקצוע, בחרו בסוכן פנסיוני שיעשה עבורכם את הסדר הנכון.

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      חוץ מהפרסומת שעשית פה, אשמח לשמוע איך מה שכתבת רלוונטי לתוכן של הפוסט הזה.

  2. Beauty in between הגב

    בניגוד למגיב מעלי, אני לא מוצאת שום פסול בפוסט שלך. המשיכי כך!

  3. אור הגב

    את מערבת פוליטיקה ואמירות נגד היהדות.
    לא טוב לעסקים..חבל

    • הילה בן חנוך לוי הגב

      היופי הוא שהבלוג הזה הוא בלוג אישי. לא עסק. חוץ מזה, האמירות שלי הן לא נגד היהדות אלא נגד הממשל שאחראי במידה רבה לבורות המתמשכת שלנו בתחום המסועף הזה שנקרא חיסכון פנסיוני.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן